Door Noortje Zanen - 21-11-2019 - Artikelen
De Israëlische altviolist Amihai Grosz is sinds 2010 aanvoerder bij de Berliner Philharmoniker. Om zijn baan in het orkest te kunnen combineren met zijn solo-optredens en zijn gezinsleven moest hij helaas wel stoppen met het mede door hemzelf opgerichte Jerusalem Quartet. Gelukkig krijgt hij nog genoeg kansen om kamermuziek te spelen met vrienden.
AMIHAI GROSZ
Amihai Grosz kreeg vanaf zijn vijfde vioolles in zijn geboortestad Jeruzalem, en zes jaar later verruilde hij dit instrument voor de altviool. “Ik weet nog goed dat ik als kind diep onder de indruk was van de violist Isaac Stern. Later werd Pinchas Zukerman mijn rolmodel, die speelde namelijk niet alleen viool, maar ook altviool. Toen ik hem een altvioolconcert van Vivaldi hoorde spelen wist ik zeker dat ik ook altviolist wilde worden. Ik voelde me aangetrokken tot de lage en diepe klanken van dit instrument dat de menselijke stem zo mooi kan imiteren. Hoewel ik thuis de eerste was die voor muziek koos, speelde kunst een belangrijke rol in ons gezin. Mijn moeder was als kunstschilder altijd bezig met het creëren van beelden en kleuren, en dat intrigeerde mij. Mijn passie voor kunst heb ik vast en zeker van haar overgenomen. Ik voel dezelfde drang om iets te creëren, om mijn gevoelens op een kunstzinnige manier tot uiting te brengen. Als kind weet je natuurlijk nog niet precies waar je aan begint als je voor de muziek kiest. Je kunt nog niet overzien hoeveel discipline en doorzettingsvermogen er nodig zijn om je instrument zo goed mogelijk te leren bespelen. Die passie voor kunst en muziek is volgens mij essentieel om een bestaan als musicus vol te kunnen houden.”
De carrière van Amihai Grosz kende een flitsende start, onder andere dankzij het succes van zijn Jerusalem Quartet. In 2010 gooide hij het roer om. “Ik heb mijn plek in het strijkkwartet moeten opgeven voor mijn baan in de Berliner Philharmoniker als aanvoerder van de altviolen. Het is geweldig om zo’n verantwoordelijke positie te vervullen in een van de beste orkesten van de wereld en het is een aangename bijkomstigheid dat de concerten bijna allemaal plaatsvinden in de stad waar ik woon. Natuurlijk mis ik het kwartet, maar ik ben tevreden met mijn keus. Ik kan mijn orkestbaan beter combineren met mijn solocarrière en mijn gezinsleven. Daarnaast probeer ik zo vaak mogelijk kamermuziek te spelen met vrienden, daar kan ik echt niet zonder. Daarom ben ik ontzettend blij met de uitnodiging van Janine Jansen om een bijzondere rol te vervullen tijdens het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, waar ik al minstens zes keer te gast was. Het festival is in een soort overgangsperiode. Als artistieke voorvrouw van het festival heeft Janine dit jaar zelf het programma samengesteld en de musici uitgenodigd, ik heb nu al zin in de concerten! Na deze editie zal ze jaarlijks een andere programmeur uitnodigen en voor 2020 heeft ze mij gevraagd. Ik voel me zeer vereerd en zal nog veel van haar kunnen leren, want het is voor mij de eerste keer dat ik een festival ga programmeren.”
‘Ik voel drang om iets te creëren’
WWW.KAMERMUZIEKFESTIVAL.NL