Door Benjamin Rous - 21-11-2019 - Artikelen
Voor Soirée , de tweede solo-cd voor haar nieuwe label Pentatone, zoekt mezzosopraan Magdalena Kozená de intimiteit op. Met een groep bevriende musici brengt zij een afwisselend en avontuurlijk programma met veelal minder bekend repertoire van componisten als Dvorák, Brahms, Stravinsky en Janácek.
MAGDALENA KOZENA
‘Verlang je soms niet naar de tijd dat het normaal was voor mensen om elke zondag bij elkaar te komen, hun instrumenten mee te nemen, en dat erna goed eten, goede wijn, goede gesprekken en kamermuziek zou zijn, gewoon voor het pure genot ervan?’ Het is iets wat Magdalena Kozená zichzelf afvraagt. Muziek maken met elkaar en voor elkaar, voor het plezier van het muziek maken zelf. Het is het uitgangspunt van Soirée , haar nieuwste cd, waarvoor zij een aantal internationale muziekvrienden om zich heen heeft verzameld.
De carrière van Kozená beslaat inmiddels alweer ruim twintig jaar. En er kan veel van haar gezegd worden, maar van een gebrek aan avontuurlijkheid kun je haar onmogelijk beschuldigen. Je hoeft maar naar haar twee meest recente solo-cd’s te kijken: een cd met onbekende barokcantates en een cd met liederen van Cole Porter. Die avontuurlijkheid is ook op deze cd te horen: muziek buiten de gebaande paden, gezongen in niet minder dan vier verschillende talen en soms in verrassende arrangementen.
Een muzikale avond onder vrienden
Zo heeft de Britse dirigent Duncan Ward een zevental liederen van Antonín Dvorák gearrangeerd voor stem, dwarsfluit, klarinet, strijkkwartet en piano. De toegevoegde instrumenten verhogen de melancholische sfeer die veel van de liederen kenmerkt, en passen prachtig bij Kozená’s bijzondere timbre. Johannes Brahms had zelf in zijn twee liederen opus 91 al een altviool toegevoegd om de expressiviteit te verhogen en zo een bijzondere en rijke klankwereld te creëren die de evocatieve teksten van de liederen perfect complementeert.
Stravinsky had sinds 1919 geen liederen meer gecomponeerd toen hij in 1953 Three Songs from William Shakespeare schreef voor de bijzondere combinatie van stem, dwarsfluit, klarinet en altviool. Weinig gehoorde liederen, die niet in de laatste plaats interessant zijn omdat Stravinsky hier experimenteert met twaalftoonstechniek. En net zo zelden gehoord: de cyclus Ríkadla , ‘Kinderrijmpjes’, van Leos Janácek. De altijd originele Tsjechische componist schildert hier een betoverde en betoverende wereld, vol interessante ritmes en muzikale vondsten.
Muziek waaraan de avontuurlijke luisteraar zijn hart kan ophalen. En tijdens dit soort muzikale avonden willen nog wel eens andere opmerkelijke dingen gebeuren. Zoals een van de beroemdste dirigenten ter wereld die opeens achter de vleugel plaatsneemt. Sir Simon Rattle, de echtgenoot van Kozená, maakt op Soirée zijn opnamedebuut als pianist, en doet dat bewonderenswaardig. Het is prachtig dat er tegenwoordig nog steeds ruimte is om dit soort cd’s, met intiem, bijzonder en onbekend repertoire, uit te brengen. Kozená mag nog veel meer van dit soort avonden organiseren én opnemen!
DIVERSE COMPONISTEN
SOIREE
MAGDALENA KOZENÁ & FRIENDS
VKZ.NL/19644 € 21,99