De veelzijdige musicus Richard Egarr heeft talloze cd’s opgenomen, van solorepertoire voor klavecimbel en pianoforte tot grootschalige koor- en orkestwerken als artistiek leider van de Academy of Ancient Music. Zijn nieuwste aanwinst is het album Jan Ladislav Dussek , prachtige pianomuziek voor vier handen, die veel te weinig wordt uitgevoerd.





RICHARD EGARR
Wie de output van Richard Egarr bij het label Linn van 2019 tot nu bestudeert, krijgt meteen een goed beeld van zijn brede beroepspraktijk: een Sweelinck-cd met muziek voor klavecimbel solo, intieme liederen van Purcell samen met Rowan Pierce en William Carter, een Schubert-cd met het Duo Pleyel en Händels Brockes-Passion en Dusseks Messe Solennelle met de Academy of Ancient Music. Onlangs verscheen het tweede album van het Duo Pleyel met werken van Dussek (1760-1812), een ten onrechte verwaarloosde Boheemse componist.




“Mijn missie om de muziek van Jan Ladislav Dussek te bestuderen en bekend te maken bij een breder publiek begon ruim tien jaar geleden”, zegt Richard Egarr. “Iedereen die pianoles heeft gehad, heeft waarschijnlijk weleens een van de charmante sonatines van Dussek gespeeld. Maar dat Dussek daarnaast ook prachtige pianosonates heeft geschreven en bijvoorbeeld ook muziek voor verschillende ensembles en een indrukwekkende mis, dat is helemaal niet zo bekend. Onbegrijpelijk, want hij was een belangrijk persoon in de negentiende-eeuwse Europese muziekscene. Hij was niet alleen een succesvolle pianovirtuoos, maar ook een veelgevraagd pedagoog die vernieuwende klaviermuziek schreef. Alle pianisten moeten zijn sonates spelen en ik hoor deze muziek nog veel te weinig in de concertzalen!”

Vernieuwende klaviermuziek



Samen met zijn vrouw Alexandra Nepomnyashchaya vormt Richard Egarr het Duo Pleyel, vernoemd naar hun eigen piano, een prachtig instrument uit 1848 van Chopins favoriete pianobouwer Pleyel. “Wij hebben alle originele quatre-mainscomposities van Dussek opgenomen in 2019. Het was een feest om deze muziek in te studeren, mede vanwege de fysieke capriolen die je af en toe met armen en handen moet uitvoeren. Onze piano is eigenlijk net iets te laat gebouwd voor deze muziek, maar ons instrument heeft hetzelfde mechaniek als de meeste Engelse piano’s die aan het begin van de negentiende eeuw werden gebruikt. Dusseks werken voor piano vierhandig zijn over het algemeen niet al te moeilijk en mogelijk zijn de drie sonates opus 67 zelfs speciaal bedoeld voor amateurs: lichte muziek die goed speelbaar is. In de twee grote werken, de Grand Ouverture en de Grande Sonate , toont Dussek zijn compositorische kwaliteiten. Beide langzame middendelen zijn uitermate verfijnd. Ook de drie fuga’s opus 64 zijn uiterst inventief, soms lijkt het al een beetje op de muziek van Richard Strauss. Dusseks werken voor piano vierhandig zijn dus heel verschillend van karakter. Samen schetsen ze een mooi portret van deze geweldige componist, die iedereen moet leren kennen.”