PAUL JANSSEN - 25-02-2021 - Artikelen
Manuel Tomadin Brilliant Classics 5028421959412
VKZ.NL/21101
€ 9,99
ORGEL
Het verhaal is genoegzaam bekend. In het najaar van 1705 vroeg Johann Sebastian Bach (1685-1750) zijn toenmalige werkgever in Arnstadt vier weken verlof om naar Lübeck te reizen om de grote Dieterich Buxtehude (1637-1707) aldaar te horen spelen. Bach kreeg zijn verlof. Hij bleef alleen in totale vervoering vier maanden in plaats van vier weken weg. Zijn superieuren waren not amused omdat Bach na zijn reis ‘verbazingwekkende koraalvariaties speelde en deze combineerde met onbekende harmonieën in zulke mate dat het de gelovigen in verwarring bracht’. Feit was dat Bach zeer onder de indruk was van de wijze waarop de oude Buxtehude de Noord-Duitse orgelstijl combineerde met invloeden uit onder andere Engeland en Italië. Precies dat effect van Bachs reis brengt de Italiaanse organist Manuel Tomadin op deze cd perfect in kaart. Na avontuurlijke werken van Buxtehude als de Passacaglia in d en de Prelude, Fuga en Chaconne in C volgen werken van de jonge Bach als de Fantasia in G BWV 571 en de Prelude en Fuga in a BWV 551. En dan kan alleen maar geconstateerd worden dat Bach de invloeden van Buxtehude superieur verwerkt. Of is het toch het fameuze Schnitgerorgel in de Martinikerk van Groningen dat beter geschikt is voor Bach?
AVONTUURLIJKE WERKEN