Door Benjamin Rous - 26-05-2018 - Artikelen
OPERA ZUID
De jonge Vlaamse dirigent Karel Deseure maakte twee jaar geleden bij Opera Zuid zijn debuut met Puccini’s La bohème , nu is het de beurt aan een andere gigant van de Italiaanse opera: Giuseppe Verdi. “Net als Puccini was Verdi denk ik absoluut een theaterdier”, zegt Karel Deseure. “Die componisten hebben zo’n goed gevoel voor de dramatische kracht van bepaalde situaties, ze wisten precies hoe ze de psychologische kenmerken van personages konden uitbuiten in een opera, wat wel en niet zou werken in het theater. Verdi wist als geen ander hoe je emoties in muziek kon vatten, zodat ze voor het publiek onmiddellijk invoelbaar
worden.” Verdi is een meester in het scheppen van dramatische
contrasten, en in bijna geen andere opera doet hij dat zo geraffineerd
als in Un ballo in maschera . “Die tegenstellingen maken de opera
zo interessant. Dat begint al bij de klankkleuren van de verschillende
personages. Sommigen krijgen van de componist heel lichte en speelse
muziek, anderen juist
‘Verdi wist als geen ander hoe je emoties in muziek kon vatten’
veel donkerder gekleurde muziek. Er zit ook veel humor in de opera, en dat werkt dramatisch gezien erg goed in combinatie
met het hoge drama. De opera is zo heel shakespeareaans. Dit is
natuurlijk geen verhaal van Shakespeare, maar ik denk dat het zeer dicht
bij de geest van Shakespeare ligt, met diezelfde afwisseling van humor
en drama. Verdi zet dat heel bewust in, en dat is voor mij de grote
kracht van de opera.”
Voor de productie van Un ballo in maschera wordt Deseure herenigd met regisseur Waut Koeken, die ook verantwoordelijk was voor de regie van La bohème . “Dat is een enorme luxe. Ik heb in Waut echt een partner in crime
gevonden. Hij is gefascineerd door opera, en verstaat zijn vak enorm
goed. Waut graaft heel diep in de partituur en is absoluut niet van de
goedkope gebaren. Dit werk kent een paar heel duidelijke ideeën, zoals
dat van een theater in een theater. Dat zit heel sterk in de opera: het
idee van een masker, van het verschil tussen het zichtbare en
onzichtbare. Hoe ik bepaalde dingen muzikaal uitwerk, zie je ook weer
terug op het toneel. Alles wat er te zien is, is geworteld in de muziek.
Het vertrouwen dat we in elkaar hebben straalt dan ook af op de cast,
en dat geeft iedereen een enorme energie.” Het feit dat de productie
langs verschillende theaters reist is voor Deseure een extra uitdaging:
“Het is heel boeiend om te merken dat alles steeds verandert: een zanger
voelt zich anders, je hebt een andere akoestiek, het publiek reageert
verschillend. De meeste theaters ken ik al van twee jaar geleden, dus ik
weet wel een beetje waar ik aan toe ben. Maar het houdt je wel scherp,
en zo blijft de voorstelling fris en nieuw. Dat vind ik het leukste aan
opera: dat geen twee avonden hetzelfde zijn.”
OPERA ZUID UN BALLO IN MASCHERA T/M 30 JUNI IN DIVERSE ZALEN
WWW.OPERAZUID.NL