Met nog drie concerten te gaan, geeft Leonidas Kavakos dit seizoen op zeer gevarieerde wijze vorm aan de beknopte carte blanche die het Concertgebouw hem aanreikte. Kavakos, al jaren vaste gast in het Concertgebouw en bij het Koninklijk Concertgebouworkest, onderstreept zijn muzikale veelzijdigheid met een paar droomconcerten.
LEONIDAS KAVAKOS
De Griekse topviolist Leonidas Kavakos is een eigenzinnig musicus. Hij had alles om een enorme wereldster te worden, een tovenaar à la Paganini in de negentiende eeuw. Onder louter de naam Kavakos zou hij het mysterieuze aura hebben van een betoverende zigeunerviolist terwijl hij de grootste klassieke concerten van nieuwe lagen en diepere betekenissen kon voorzien. Zo zou hij een fanclub groter dan die van menig popster kunnen hebben en vele cd’s die als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Het ‘probleem’ is alleen dat Leonidas Kavakos niets doet dat niet met zijn groots kloppende muzikantenhart resoneert. En daarom gaat hij zijn eigen gang en bepaalt hij zelf met wie, waar en wat hij speelt. Het publiek dat aan zijn voeten ligt, is zo misschien iets kleiner, maar de kwaliteit van zijn uitvoeringen en de bijzonderheid van zijn liveontmoetingen zijn alleen maar groter geworden. Vandaar dat het Concertgebouw Kavakos voor dit seizoen carte blanche gaf om vier concerten naar eigen goeddunken in te vullen. En dat leverde juwelen van programma’s op die iedere muziekliefhebber onverwijld met grote letters in zijn agenda moet noteren.
Helaas is het voor het eerste programma al te laat. Op 14 december 2017 speelde Kavakos met Yuja Wang niet alleen Schuberts Fantasie in C, maar ook vioolsonates van Janácek, Debussy en Bartók. De pers beschreef de prestatie

Juwelen van programma’s


van dit ‘superstarduo’ als ‘een wilde dans tussen viool en piano’ die ‘de toehoorder tot diep in het hart raakte’.
Gelukkig heeft iedereen die zich nu de haren uit zijn hoofd trekt omdat hij dit eerste concert gemist heeft nog de mogelijkheid om de schade in te halen. Bij de eerstvolgende gelegenheid, op 13 februari, is Kavakos kamermusicus onder de kamermusici. Met een waar sterrenkwartet – uiteraard met zijn muzikale soulmate Yuja Wang achter de vleugel – speelt hij onder andere Brahms’ Eerste pianokwartet.
De rol van langs grote concertzalen reizende en mensenmenigtes betoverende superster speelt hij op 12 en 13 april. Onder leiding van chef-dirigent Daniele Gatti voert Kavakos met het Koninklijk Concertgebouworkest het Concerto funebre van Karl Amadeus Hartmann uit. Een verrassende keuze misschien, maar het concert is er een om ontdekt te worden.
De rol waarin Kavakos het meest zijn eigen gang gaat, en die hem ongetwijfeld ook het beste ligt, is die van solist annex dirigent. ‘Dirigeren is mijn grote liefde’, verklaarde hij al eens in een interview. Bovendien is hij met de dirigeerstok net zo baanbrekend als met de strijkstok. Op 2 juni geeft hij in de Carte Blancheserie zijn grootste passie prijs in een spectaculair concert met het Chamber Orchestra of Europe. Kavakos soleert en dirigeert in Beethovens Vioolconcert in d, en dirigeert het orkest in symfonieën van Schubert en Beethoven.
Het is slechts te hopen dat Kavakos zijn betoverende Paganinistreken niet steeds meer opoffert aan het dirigeren. Maar dat deze concerten een kans bieden om nog even heel dicht bij de snarentovenaar te komen die Paganini naar de kroon kan steken, staat vast.
LEONIDAS KAVAKOS
13 FEBRUARI
12 & 13 APRIL
2 JUNI
CONCERTGEBOUW, AMSTERDAM
WWW.CONCERTGEBOUW.NL

Foto: Marco Borggreve