THE FOREST IN APRIL

Maya Fridman, Noord Nederlands Orkest o.l.v. Sander Teepen en Nicolò Foron trptk 7141265819211 (sacd)





VKZ.NL/215634
€ 21,99

HEDENDAAGS
Jan-Peter de Graaff (1992) houdt van het grote gebaar. Hij omarmde het door zijn compositiedocent als achterhaald beschouwde symfonieorkest en hanteert ‘ouderwetse’ genres als het concert; hij produceerde er inmiddels vijf. Rimpelingen , zijn Concerto No. 4 voor cello en orkest uit 2017, maakte zo’n grote indruk op celliste Maya Fridman, dat ze De Graaff vroeg een nieuw concert voor haar te schrijven. Geen wonder, want hij laat de solist alle mogelijkheden van het instrument verkennen, maar schrijft ook fraaie melodieën. De Graaff is een meester in het boetseren met klanken, losjes aanhakend bij traditionele harmonieën zonder voorspelbaar te worden. Rimpelingen is in wezen een lange solo van de cello, subtiel ondersteund door voortdurend van kleur verschietende tussenwerpingen van het orkest, als rimpelingen over een deinend wateroppervlak. Zijn enorme ideeënrijkdom stelt de aandacht soms wel enigszins op de proef. Ook in Concerto No. 5, The Forest in April , plooit De Graaff trefzeker de orkeststemmen rond een virtuoze, afwisselende cellopartij. Het is geïnspireerd op onze verwoestende omgang met de natuur, die tot uitdrukking komt in een felle strijd tussen solist en orkest in het tweede deel. Onheilspellend dissonante samenklanken en donderend slagwerk lijken de apocalyps in te luiden. De gloedvolle voordracht van Fridman vindt een evenknie in het al even ingeleefde spel van het NNO.

GLOEDVOL