Door Paul Janssen - 23-02-2018 - Januari 2018
EDICIONES SINGULARES
Het klinkt misschien gek, maar de grootste schatbewaarder van de muziek uit de Franse romantiek bevindt zich in Venetië. Palazzetto Bru Zane – centre de musique romantique Française spant zich op alle mogelijke manieren in om de muzikale erfenis van de Franse muziek van 1780 tot ongeveer 1920 in kaart te brengen en te verspreiden. Dat gaat via een webradio (
www.classicalradio.bru-zane.com), een enorme digitale database over alles wat het negentiende-eeuwse Franse repertoire aangaat (
www.bruzanemediabase.com) en vele wetenschappelijk onderbouwde publicaties. Zo was Palazzetto Bru Zane de belangrijkste motor achter de definitieve toeschrijving aan Franz Xaver Kleinheinz van de Mis in As die door Méhul geschreven zou zijn. De mis klonk mede dankzij het speurwerk van Bru Zane oktober vorig jaar tijdens de ZaterdagMatinee.
Maar Palazzetto Bru Zane doet meer. Onder de vlag van het Spaanse Ediciones Singulares, gedistribueerd door Outhere, verschijnen er met enige regelmaat hele boekwerken met toegevoegde cd’s die vaak onbekende opera’s van dito componisten uit het slop halen en voor het voetlicht brengen. Ook is er een mooie serie rond componisten die de Prix de Rome hebben gewonnen, en een serie met portretten van nu vergeten componisten als Théodore Gouvy en Marie Jaëll. Inmiddels zijn er in de operareeks al zestien volumes verschenen en bevat de serie niet alleen onbekende werken van grootheden zoals
Le Mage van Jules Mas
ES 1027senet en
Proserpine van Camille Saint-Saëns, maar ook een werk als
Dante van de geheel in de vergetelheid geraakte Benjamin Godard en Franse opera’s van Johann Christian Bach en Antonio Salieri.
Niet de minste componisten, en het zijn ook niet de minste musici die graag hieraan meewerken. Zo verschijnt deze maand een boek – gecombineerd met twee cd’s – rond de cantates en de religieuze muziek van Charles Gounod, opgenomen door het Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor onder leiding van Hervé Niquet.
ES 1028Meesterlijke uitgaven
De cd-boeken ademen in alles de nostalgie van de romantische tijd. Ze zijn alle uitgebracht in een gelimiteerde en genummerde hoeveelheid en bevatten een zeer gedegen tekst in het Engels en het Frans over de componist en het werk in kwestie.
Leuk, leesbaar en leerzaam, maar uiteindelijk gaat het toch om de muziek. En die is, afgaande op Godards
Dante en
ProserES 1030pine van Saint-Saëns, zo Frans als een mens maar verwachten kan. Overweldigend in de koren, hartstochtelijk in de aria’s en recitatieven, kleurrijk in de orkestratie en in alle opzichten dramatisch in verhaal en uitvoering. Nu kan dat ook niet anders met fantastische Franse vocalisten als Véronique Gens, Marie-Adeline Henry en de Frans-Canadese tenor Frédéric Antoun, maar de noten moeten wel kloppen. En dat doen ze, net als de uitvoeringen op cd. Zo maken het Chor des Bayerischen Rundfunks en het Münchner Rundfunkorchester onder leiding van Ulf Schirmer een waar feest van Godards
Dante en laten ze die klinken alsof de muziek altijd al deel heeft uitgemaakt van het collectief bewustzijn. Een waarschuwing is op zijn plaats: de meesterlijke gelimiteerde uitgaven nodigen, gecombineerd met de mooie verhalen en de prachtige muziek, uit tot een ongelimiteerde verzamelwoede.
ES 1029