Het nieuwe jaar begint veelbelovend voor operaliefhebbers. Van 7 januari tot en met 11 april presenteren het opera- en muziektheatergezelschap OPERA2DAY en het New European Ensemble de ‘grand opéra’ Hamlet van Ambroise Thomas, naar Shakespeares gelijknamige meesterwerk. OPERA2DAY maakt een compacte versie en dringt met een mix van opera en film diep door in Hamlets geesteswereld.
OPERA2DAY
Het is niet de eerste keer dat OPERA-2DAY en het New European Ensemble samenwerken. Vorig jaar schitterden beide gezelschappen nog in de bijzondere voorstelling Dr. Miracle’s last illusion . Volgens de pers ‘een gelukkig huwelijk van illusionisme en opera’, ‘artistieke fusion op hoog niveau’, ‘aansprekend




muziektheater’ met ‘krachtige sopranen, indrukwekkend illusionisme en dromerige dans’. Oplettende luisteraars zullen in de voorstelling Hamlet een van de mooiste muzikale hoogtepunten herkennen uit Dr. Miracle’s last illusion : de aangrijpende waanzinscène van Ophelia uit de opera Hamlet van Ambroise Thomas.
De Franse componist Ambroise Thomas (1811-1896) baseerde zijn meesterwerk op Shakespeares beroemde toneelstuk, met een prachtige hoofdrol – Hamlet – voor de bariton. De gekwelde zoon van de vermoorde Deense koning, die worstelt met diepmenselijke drijfveren als liefde, idealisme, jaloezie en wraak. Na de première, 150 jaar geleden, was Hamlet een tijd lang een van de populairste opera’s. In de Haagse schouwburg, destijds ‘Le Théâtre Français’ genoemd, kwam het



Een psychologische thriller zonder weerga


stuk tot 1919 maar liefst 153 keer op de planken. Daarna werd deze opera om onverklaarbare reden wereldwijd decennia lang niet uitgevoerd.
Passend bij de missie van OPERA2DAY ‘om onterecht vergeten opera’s in ere te herstellen’ presenteert het gezelschap een nieuwe versie van Hamlet . De muzikale interpretatie is gebaseerd op historisch opnamemateriaal. “We hebben veel oude opnames van Hamlet geanalyseerd”, aldus Emlyn Stam, artistiek coördinator en altviolist van het New European Ensemble. “Daarnaast hebben we ook orkestpartijen bestudeerd uit het archief van het Théâtre Français.” De meesterlijke muziek van Ambroise Thomas, die volgens Emlyn overeenkomsten vertoont met het idioom van Berlioz en ook met het verismo van Puccini, zal anders klinken dan onze hedendaagse oren gewend zijn. “Dit is vooral hoorbaar aan onze manier van timen. De historische opnames leren ons dat musici destijds veel vrijer omgingen met timing dan hedendaagse klassieke musici doen. De melodie en de begeleiding staan niet recht onder elkaar, de solisten krijgen juist de kans om hun frases vrij te plaatsen, passend bij de expressie van de muziek.”
Om diep te kunnen doordringen in de gedachtewereld van de hoofdpersoon klinkt in 2018 een nieuwe, compacte versie van Hamlet , waarin opera en film samensmelten. De gigantische orkestbezetting is gereduceerd tot een ensemble van zo’n vijftien musici, het koor bestaat uit een klein ensemble van individuele zangers en het ballet is geschrapt. Zo ontstaat een intieme voorstelling die versterkt wordt met filmbeelden om zo Hamlets herinneringen, dromen en visioenen ook visueel zichtbaar te maken. Een psychologische thriller zonder weerga.


OPERA2DAY
HAMLET
7 JANUARI T/M 11 APRIL
IN DIVERSE NEDERLANDSE ZALEN
WWW.OPERA2DAY.NL