MARCEL BIJLO - 23-02-2018 - December 2017
VKZ.NL/17621 BAROKDe Parijse kwartetten uit 1738 behoren tot Telemanns meest opgenomen kamermuziek, en je kunt je afvragen waarom er dan nóg een nieuwe uitvoering bij moet. Zodra je hoort hoe het jonge Franse ensemble NEVERMIND de
NIEUW GELUID IN DE BAROKWERELD
zaken aanpakt is iedere scepsis verdwenen. Dit is totaal anders dan welke andere uitvoering dan ook. NEVERMIND laat fluit, viool, gamba en klavecimbel niet klinken als een goed geolied ensemble, maar laat de instrumenten juist ieder een eigen weg gaan. Natuurlijk leidt dit niet tot een muzikale chaos, Telemanns noten worden trouw gevolgd, maar de verhoudingen tussen de instrumenten zijn wel heel anders. Waar Telemann het ene instrument solistisch laat opereren trekken de anderen zich niet braaf terug, maar reageren speels en origineel op de solopartij van hun collega. Ook het klavecimbel, hier toch echt het begeleidingsinstrument, laat zich vooral in de langzame delen duidelijk gelden. Het plezier dat het ensemble heeft in het voortdurend elkaar uitdagen en achterna zitten werkt zeer aanstekelijk. Helaas zijn er nog steeds mensen die Telemann afserveren als een oppervlakkige veelschrijver. Die moeten maar eens goed naar deze cd luisteren. NEVERMIND laat een nieuw geluid horen in de barokwereld.