Dit is een vreemd jaargetijde. In Vivaldi’s
L’Autunno geen vallende bladeren, maar oogstfeesten. En Richard Strauss vraagt in
Lob des Leidens : ‘Seht ihr die Blätter, wenn sie sterben, sich in des Herbstes goldenem Licht nicht reicher, als im Frühling färben?‘ Het rembrandtieke goud van een herfstwandeling in het bos vinden we terug in de barokke pracht van Bachs Zesde Brandenburgse concert.
Muziek is eeuwig
Maar dit is ook een periode van weemoedigheid, die niemand kan verklaren, een tijd van afscheid. Afscheid in het bijzonder van onze grootste dirigent, Bernard Haitink - Hans Heg deelt in deze uitgave zijn herinneringen met ons.
Corona - nog alomtegenwoordig - brengt ook hier een nuance aan. De recente verruiming van de mogelijkheden veroorzaakte een stroom van activiteiten.
Ondanks de resterende beperkingen kwam het muziekleven weer op gang, en op veel manieren bleek de lockdown bij musici en componisten tot nieuwe inspiratie te hebben geleid. De weerslag daarvan vindt u terug op vele plaatsen in dit magazine.
Zo leert deze herfst ons twee lessen. De eerste: de geest laat zich niet inperken. De tweede: het leven is eindig, muziek is eeuwig.